4千多萬撥放量的激勵

Denzel Washington 丹佐華盛頓 演講  四千多萬次撥放

 

這是擷取自2016年丹佐華盛頓在賓夕法尼亞(Pennsylvania)大學給的畢業演講

 

 

總結 : 
夢想必須大,不要怕失敗,失敗為成功之母,你只是在成功的路上不是失敗。
在崎嶇的道路上,就算要跌倒也必須往前跌倒。

 

 

標題 : Dream Big 夢想必須偉大


I found that nothing in life is worthwhile unless you take RISKS
我發現人生中沒有任何一件事值得你去做除非你願意去冒險
NOTHING   完全沒有
Nelson Manadela said:
曼德拉 ( 前南非總統 1994-1999 ) 說
there is no passion to be found playing small and setting for a life that's less than the one you're capable of living
"如果你的人生妥協於生活只做平凡的小事,你將失去你生命中因該有的激情,而趨於平庸與安逸。"
Now i'm sure in your experiences in school and applying to college and picking your major and deciding what you want to do with life
我可以確定在你的學校生活、申請大學、選修、主修科系以及選擇人生方向等等的人生經歷中
I'm sire people have told you
我相信一定有人告訴過你
to make sure you have somethiong to fall back on
to make sure you have somethiong to fall back on
to make sure you have somethiong to fall back on
你一定要給自己留後路,要有B計畫 (重要的話要說三次)
but I NEVER understood that concept "having something to fall back on"
但是在我的字典裡從來沒有留後路這個概念
if i'm going to fall
就算我終究會失敗
I don't want to fall back on anything
我也不會往後倒下
I want to FALL FORWARD
我只會往前跌倒
I figured at least this way, I will see what I'm going to hit
不留逃跑的後路直面挑戰才能知道難度多大,會碰上什麼阻礙與難題
Without CONSISTENCY, you will never finish
如果沒有持之以恆,你將一事無成
so do what you feel passionate about take chances don't be afraid to fail
因此把握機會快去做你充滿激情的事情,不要害怕失敗

There is an old IQ test nine dots.
有一個"九點連線"的IQ測試          
and you had to draw five lines with the pencil within these nine dots without lifting the pencil
你必須用筆在九個點之間劃出五條線並且是一筆劃完  
( 註 : 九點連線是 3*3 的九個點要一筆劃 4條線連完九個點。 )
the only way to do it was to go outside the box
九點連線的唯一解法就是走出框架

Don't be afraid to think outside the box
不要害怕跳出框架思考
Don't be afraid to FAIL BIG
不要害怕巨大的失敗
To DREAM BIG
要敢於做夢,要做巨大的夢
but remember dreams without goals are just dreams
但要記住,沒有目標的白日夢,就只是你的幻夢

Reggie Jackson struck out 2600 times in his career    
傑克遜在職業生涯被三振2600次
The most in the history of baseball but you don't hear about the strikeouts
是棒球歷史上最多的 但是你不會聽到有人談論他的三振次數
People remember the home runs
人們只會記得全壘打數
FALL FORWARD
往前跌倒

Thomas Edison conducted 1000 failed experiments    
愛迪生進行了1000次失敗的實驗
Did you know that? I don't know that.
你們知道這些失敗嗎? 我是不知道
because the 1001st was the lightball
因為第1001次他改良與商用了燈泡
FALL FORWARD
往前跌倒

Every failed experiment is one step closer to success
你每一次失敗都往成功走近了一步
You've got to take risks and I'm sure you probably heard that before
我敢肯定你早已聽過有人跟你說 你必須冒險
But I want to talk to you about why that's so important
但我想告訴妳們的是 為什麼這個觀念如此重要
YOU WILL FAIL at some point in your life
你在人生路上總會失敗
accept it, you will loss
接受這個事實 你會失去
You will embarrass yourself
你會為自己感到羞愧
You will suck, at something
你會做出爛透了的事
There is no doubt about it
這是無庸置疑的
And I know that's probably not a traditional message for a graduation ceremony
我知道這或許不是 一般畢業典禮上會聽到的訊息
I'm telling you, embrasse it
我想對你們說 你必須擁抱失敗
because it's inevitable
因為這是無可避免的
In the acting business you fail all the time
在演藝圈失敗是家常便飯
Early on in my career, I auditioned for a part in a broadway musical      
我剛出道時參加一部百老匯音樂劇試鏡
perfect role for me I thought
我認為有個為我量身打造的角色
except of the fact that I can't sing
除了一個事實 我不會唱歌
I didn't get the job
我沒得到那份工作
but here is the thing
但重點是
I didn't quit
我沒有放棄
I didn't fall back
我沒有退縮
I walked out of there to prepare for the next audition, and the next audition
下一次試鏡 然後一次又一次的試鏡
I prayed, I prayed, and I prayed
我向上帝祈禱 * 3,重要的事要說三次
But I continued to fail, and fail
但是我不斷的失敗
But it didn't matter because you know what
但無所謂 因為你們知道的
there is an old saying
有句老生常談的話是這麼說的:
you hang around the barbershop long enought sooner or later you going to get a haircut
"只要你在理髮店附近晃得夠久早晚能剪頭髮"
so you will catch a break
你的機會遲早會來
and I did catch a break
而我等到了我的機會
Last year, I did a play called fences on broadway    
去年我在百老匯演了一齣叫 "fences" "圍籬" 的戲劇
But here is the kicker, it was at the court theater
意外的是這齣劇在 The court 劇院上演
It was at the same theater that I failed that first audition 30 years prior
這劇院正是我30年前 第一次試鏡失敗的那家劇院
The point is every graduate here todat has the training and the talent to SUCCEED
重點是今天在坐的所有畢業生都具備邁向成功的訓練和才能
But do you have the guts to fail
但你是否有接受失敗的勇氣?
If you don't fail, you are not enen trying
如果你不曾失敗過 代表你從未盡力過
I will say again
我再說一次
If you don't fail, you are not enen trying
如果你不曾失敗過 代表你從未盡力過
to get something you never had
你想獲得你沒有的東西
you have to do something you never did
你必須做你從未做過的事

Imagine you are on your death bed and standing around your death bed are the ghosts representing your unfulfilled potential
想像你躺在床上即將離世,在你床邊圍繞著你未發揮潛力的鬼魂
the ghost of the ideas you never acted on
有些鬼魂代表你沒有付諸行動的想法
the ghost of the talents you didn't use
有些鬼魂代表你未好好利用的才能
and they are standing around your bed
這些鬼魂圍繞在你床邊
angry
憤怒
disappointed
失望
and upset
和沮喪
they say we came to you
它們說:"我們來找你" 
because you could have brought us to life and now we have to go to the grave together
因為你本來有機會賦予我們生命,但是如今我們只能跟你一起埋入墳墓了
so I ask you today
所以我今天想問大家
how many ghosts are going to be around your bed when your time comes
在你臨終前你的床邊會圍繞著多少鬼魂?

I just got back from south africa
我剛從南非回來
it's a beautiful country
南非是一個美麗的國家
but there are places there with terrible poverty
但是那裏有非常貧窮的地方需要幫助
and africa is just the tip of the iceberg
而非洲只是冰山一角
the middle east needs your help
中東需要你的幫助
Japan needs your help
日本需要你的幫助
Alabama needs your help
阿拉巴馬州需要你的幫助
Tennessee needs your help
田納西州需要你的幫助
Louisiana needs your help
路易斯安那州需要你的幫助
Philadelphia needs your help
費城需要你的幫助
the world needs a lot
世界需要很多幫助
and we need it from you
我們需要你的幫助
We really do, we need it from you young people
我們真的需要你們 年輕人

I mean I'm not speaking for the rest of us up here
我不是要在這裡替我們其他人說話
but I know i'm getting a little grayer
但我知道我已經有點年紀
we need it from you the young people
我們需要你們年輕人
Because remember this:
請記住以下幾點:
you got to get out there
你必須走出去
you got to give it everything you've got whether it's your time
你必須付出一切不論是你的時間
your talent
你的天賦
your prayers
還是你的祈禱
or your treasures
或你所珍藏的
what are you going to do with what you have
你將如何獻出你所擁有的
I'm not talking about how much you have
我不是在說你有多少
Some of you are business majors
你們中的一些人是主修商業
some of you are theologians nurses sociologist
你們中的一些人是神學家 護士 社會學家
Some of you have money
你們有些人有錢
Some of you have patience
你們有些人有耐心
Some of you have kindness
你們有些人仁慈
Some of you have love
你們有些人有愛
Some of you have the gift of longsuffering
你們中的一些人被賦予忍受艱苦的天賦
whatever it is, whatever your gift is
無論那是什麼 無論你們的被賜予的天賦是什麼
what are you going to do with what you have
你將如何處理自己所擁有的

Now here is my last point about failure
接下來是我對失敗的最後觀點
sometimes it's the best way to figure out where you're going
有時候失敗是找尋人生方向的最好方法
your life will never be a straight path
人生不可能是一帆風順的

I began in university as a pre-med student
我一開始是在大學當醫科預校生
I took a course called "Cardiac morphogenesis"
我上過一個課程叫做 "Cardiac morphogenesis"
I couldn't read it, I couldn't say it
我讀不懂 也不會唸
I sure couldn't pass it
我肯定這門課一定不會過
So then I decided to go in pre-law then journalism
所以我決定去念法律預科之後是新聞學
and with no academic focus
由於我的專注不在學業上
my grades too off in their own direction
結果忠實地反映在我的成績上
I was a 1.8 GPA
我的成績 GPA(Grade Point Average) 只有1.8      
and the university politely suggested that it might be better to take some time off
學校委婉地建議我休學一陣子
I was twenty years old
當時我20歲
I was at my lowest point
身處人生最低潮期
And the one day, and i remember the exact day, March 27th 1975
然後有一天 我清楚記得那個日期, 1975年3月27日
I was helping my mother on a beauty shop
當時我在母親的美容院裡幫忙
my mother owned a beauty shop on Mount Vernon
我母親在 Mount Vernon 有家美容院
and there was an older woman who was considered one of the elders in the town
有一位老婦人來到店裡她是全鎮裡最老的其中之一
I didn't know her personally
我跟他不熟
but I was looking in the mirror
當時我面對著鏡子
and every time I looked through the mirror
每當我看向鏡中時
I could see her behind me she was staring at me
總是發現她一直在我背後盯著我看
she just kept looking at me
她就一直盯著我看
everytime I looked at her
每當我看向她時
she kept giving me these strange looks
她使用那奇怪的目光盯著我看
so she finally took the dryer off her head and says to sump she said something I will never forget
最後她把頭上的烘乾機掀開,然後她說了一段讓我畢生難忘的話
she said: "Young boy I have prophecy"
她說: "小夥子 我有個預言"
A spiritual prophecy
一個心靈預言
She said: "You are going to travel the world"
她說:"你將周遊世界"
and speak to millions of people
你將與成千上萬的人對話
and in the years that followed
之後的人生旅程中
just as that woman prophesied
就像那位老婦人所預言的
I have traveled the world
我周遊全世界
And I have spoken to millions of people through my movies
我透過我的電影把我的想法傳達給成千上萬的人
millions who up until this day couldn't see me
直到今天數百萬的人可能沒有看過我
up until this day I couldn't see while I was talking to them
直到今天 我在和他們講話時都看不見他們
and they couldn't see me
他們看不見我
they could only see the movie
他們只能透過電影看到我
they couldn't see the real me
他們可能看不到真實的我

But i see you today
但是我今天能見到你們
and i'm encouraged by what I see
我因我所見感到振奮鼓舞
and I'm strengthenh by what I see
我因我所建更加堅強
because taking risk, is not just about going for a job
敢於冒險並不只是去找份工作而已
It's also about knowing what you know and what you don't know
這也是在了解自己知道什麼以及不知道什麼
It's about being open to people and to ideas
是對人和思想敞開心胸
the chances you take
你掌握的機會
the people you meet
你遇到的人
the people you love
你愛的人
the faith that you have
你擁有的信念
that's what is going to define you
這些將會定義你是誰
never be discouraged
永遠不要灰心
never hold back
永不退縮
give everything you've got
付出你有的一切
and when you fall throughout life
當你在人生中不斷跌倒失敗
remember this
記住這點
FALL FORWARD
往前跌倒

 

 

 

arrow
arrow

    lalafreedmen 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()